Selasa, 27 Januari 2015

golden dreams



Nak campak sedikit memori....

Masih ingatkah  penonton   era  90an   tentang  rancangan  Benson&Headges Golden Dream suatu ketika   dahulu  di Malaysia?

Antara siri yang diingati dan terkesan disanubariku  adalah  impian  seorang  wanita  yang  teringin  nak  jadi  seorang puteri (angan-angan yang agak tipikal oleh seorang gadis ketika itu...termasuk  aku  kot...hehehe) wanita  tersebut  disiapkan  dengan  busana  cantik  dan  menari  bak  puteri ...ke  terbalik?nak jadi Cinderella  dan  menari  bak  puteri ?  ...huhuhu   'whatever'...


Seorang  pelumba  basikal  kebangsaan  Edwin  Ng  pula  berjaya  menjejakkan  kaki  di  Bandar  Megapolis untuk merasai pengalaman  menjadi posmen berbasikal di tengah-tengah  kesibukkan  Kota New York. Bijak, dapat juga melancong kann...



...paling aku simpati adalah impian  seorang  wanita  yang  teringin nak berlakon dalam filem Hollywood. Memang   impiannya   tercapai   tetapi sekadar watak bersama pelakon-pelakon tambahan yang diarahkan berborak di dalam kafe yang agak sibuk. Malah kelibatnya tidak begitu menonjol. Mmm...tidak mengapalah dari tak ada...


Kalau nak sembang tentang impian duniawi senarainya memang panjang, rata-rata nak jadi kaya, nak rm1  juta...kikiki
jika rancangan  seperti  yang  diatas masih wujud rasanya impian klise  sedemikian  sukar dan mustahil  untuk dipenuhi dengan begitu mudah. Melainkan impian yang kita hajati menjadi viral dan memberi pulangan@kepentingan kepada penaja itu sendiri... Wallahualam.

  
Impian yang dirialisasikan  dalam  rancangan tv berbeza dengan pemahaman luaran kita. Dengan  erti  kata lain, tengok pada budget, pengaruh atau kehendak rancangan  itu sendiri. Mungkin   impian   untuk  menjadi  seorang  puteri  berjaya  terlaksana. Tetapi disebalik siaran tersebut ada pengambaran yang meletihkan untuk dijalani. Ianya terlihat di kaca tv sebagai sesuatu yang mengasyikkan...kecantikkan  dan kemewahan seketika yang dilihat sedang dinikmati si gadis bertuah. Tak mengapa, asalkan  'happy' dan terpilih antara ratus ribuan penyertaan. Itu sudah cukup bermakna. Impian itu  mungkin di anggap remeh@biasa, tetapi impian itu jugalah yang menjadi pilihan untuk sebuah siaran.


Jika rancangan sebegini diwujudkan semula, rasanya kita perlu memilih impian yang sesuai untuk sebuah siaran dan bijak mencetuskan kretiviti melaluinya agar ia memberi impak yang mempunyai manfaat terbaik dalam kehidupan kita.


Impian untuk 'siaran' aku?

Tak besar sangat... tak nak tahu?

Takper...

Tapi nak bagi tahu juga...hihihi

Impian saya adalah semua hasil lukisanku yang dihasilkan di blog dan di telefon bimbit akan diterjemahkan di dalam sebuah galeri yang di pamerkan secara digital. Dalam pameran itu aku nak jemput bersama-sama(join) mempamerkan lukisan@hasil seni  iaitu insan yang paling rapat dalam hidupku merupakan abang kandungku yang memiliki bakat terpendam serta kretiviti seni umpama wira tak didendang,kenalan zaman persekolahan(khairini-yang setelah lebih 20tahun tak jumpa tetapi bila bertemu baru tahu yang dia juga berbakat dalam lukisan dan kraf),insan 'humble' ketika zaman remaja(pakcik ZBH@Zainal Buang Hussein...kerana beliau merupakan kartunis/penulis hebat dan lagenda majalah Gila2 yang pertama kutemui...nak autograf tapi segan sangat waktu tu...hehehe,pernah tumpang tidur di rumah beliau ketika ada 'tournament ' sebab anak beliau(ayu) merupakan kenalan satu pasukan...seorang bapa yang hebat dan memiliki isteri yang pandai masak...mula teringat daging masak kicap kacang peas hijau...nyammmm,terima kasih ZBH sekeluarga!!!)serta juara dunia pertama yang tak termimpi kukenali dalam arena lumba basikal yang pernah membimbing aku selama 5-6bulan di Australia martin vinnicombe...beliau mempunyai bakat lukisan yang sangat mengkagumkan dan seni kerjatangan idea kurniaanNya yang hebat.

Sembang kemas pulak...namapun golden dream ye tak?

Galaxy note digital arts Gallery : the other side of many others...



Apa pula golden  dream anda?


#disuduthatimendoakanagarmencapaikebahgiaandiduniadanakhitat....

Tiada ulasan: