Selasa, 27 Januari 2015

dilema petugas kaunter 2

Dilema petugas kaunter II : Kaunter bayaran.



Peristiwa ini berlaku di sebuah kaunter stesen minyak yang berkomitmen tinggi ketika kami dalam perjalanan ke Kuantan.
Gembira sebab stesen minyak ini ada lebih 2@3 kaunter bayaran, servis cekap memudahkan urusan bayaran tetapi....

(Ketika ini pelanggan memang ramai dan semua kaunter penuh dengan barisan manusia.)

Petugas kaunter 1:  Assalammualaikum     selamat datang, boleh saya bantu. (dengan nada berirama seperti wartawan 999 tv3,jelas dan pantas.

Pelanggan           : tersenyum antara rela paksa dan menyerahkan barang yang hendak dibeli.
(jawab salampun tergagap-gagap...macam terkedu tetapi bukan kerana dikasari, skema petugas kaunter tersebut dilihat agak sopan. Kenapa ye?)

Petugas kaunter 1 : Terima  kasih ,datang lagi..hati-hati memandu.
(Nada sama macam mula-mula tadi,pelanggan mula tersenyum lebar mungkin kerana perkhidmatannya yang cekap?).

Pelanggan seterusnya...

Petugas kaunter 2 :( dialog dan nada sama seperti diatas)...ohh..o.k. Mataku yang nakal mula melihat riaksi pelanggan yang lain.

Petugas kaunter 3: (ucapan sama, nada dah macam rakaman)

Pelanggan 3          : (secara spontan memandang ke arahku, muka menahan satu perasaan yang dapat ku agak...)

Tiba giliran aku...

Petugas kaunter 1: (ucapan sama)

Aku                          : (konon nak jawab salam tanpa prejudis rupa-rupanya lidahku turut terkedu, rasa bagai satu kegagalan sebab tiba-tiba hampir terikut 'ton' suara petugas kaunter bayaran  tersebut). Setelah ayat alu-aluan tersebut diucapkan barulah aku mampu membalas salam...itupun dalam keadaan yang 'blur'.

*membalas salam sesama islam itu wajib, moga kita tak tersentap @ 'hilang ingatan' bila berhadapan dengan situasi sebegini.

Setelah membeli barang, aku keluar dari premis tersebut tetapi berbaris semula untuk mendapatkan minuman. Ketika itu ucapan yang sama berlegar-legar dengan jelas bersilih-ganti antara kaunter-kaunter tersebut. Bagai sahut menyahut.

Ketika tiba giliranku untuk kali yang ke2:

petugas kaunter 1 : ucapan permulaan dan pengakhiran yang sama walaupun aku baru sahaja membeli tadi....dah rasa macam nak tergelak dahhh...

Kaunter 2 : (ketika itu sedang memberi ucapan 'terima kasih, datang lagi hati-hati memandu...)

Pelanggan @si ibu : (tersengih, sempat berterima kasih)

Anak lingkungan 5 tahun: terima kasih datang lagi, hati-hati memandu... (mengajuk petugas kaunter)

Si ibu : eh, budak ni...(sambil tertawa kecil)

Anak  : macam robot (sengih)

Aku mula tertawa kecil ketika petugas kaunter 1 turut tertawa, diikuti oleh beberapa pelanggan lain yang tak dapat lagi menyembunyikan  rasa lucu.

...ironinya sebaik sahaja  aku beredar ucapan dan nada yang sama masih mampu dituturkan untuk pelanggan seterusnya. Kagum sungguh aku, bukan sebab perli tetapi kerana kemampuan mereka untuk berbuat demikian secara berterusan!


Mmmm...Aku tidak menyalahkan 100 peratus situasi tersebut kepada petugas-petugas kaunter yang berkomitmen itu. Mungkin ucapan tersebut diwajibkan oleh pengurusan mereka. Bukan mudah nak menghabiskan 'ayat-ayat wajib' yang perlu dituturkan dengan sempurna. Keramahan petugas kaunter memang diperlukan dan majikan perlu memberi panduan dan motivasi kerana mereka turut mewakili imej syarikat. Tetapi lebih baik keramahan itu hadir dari hati dan diucapkan dengan lebih semulajadi. Dari segi natural, kita masih ketandusan karaktor dalam perkhidmatan komunikasi. Letakkan diri kita di tempat insan yang disapa, bukan berlandaskan skrip atas kertas ataupun nada yang diulang tayang macam 'rakaman @pun miming' kerana kesempurnaan yang ingin ditonjolkan mungkin diterima sebagai satu kecacatan.


#duludjradiodaniklan'testemoni'punmacamsuararobotsekaranglebihnaturaldannyata.





Tiada ulasan: