Isnin, 25 Mac 2013

Hospital Besar 'gomen' (goverment)


Ramainya umat.... Fikir-fikirkanlah, kalau dah ramai macam ni...baru klinik orto belum lagi klinik2 lain...walaupun ada yang merungut dari sudut lain, walaupun dalam keadaan tidak sihat kita juga perlu bertimbang rasa terhadap petugas kesihatan kita.



Saya juga mempunyai kenangan sedikit kurang senang ketika berada di wad, reputasi hospital ini dari penceritaan melalui mulut ke mulut memang menyeramkan ,ada detik yang menghampakan tetapi pada masa yang sama bersimpati terhadap petugas kesihatan termasuk jururawat2, doktor2...terutamanya doktor2 yang kehulu kehilir...sekejap kat blok nie...sekejap kat bangunan tu...pernah juga ternampak ketika sessi terapiku seorang doktor pakar yang jadualnya dah tentu padat masih berhati mulia mendermakan darah!



Doktor yang biasa saya temui di klinik ortopedik bukan hanya duduk saja di sini...pada hari-hari lain atau waktu-waktu tertentu mereka perlu juga bergerak ke wad-wad lain, beri penerangan sebelum dan beberapa hari selepas pembedahan belum lagi Kursus kursis,update ilmu terkini,'do talk',seminar-seminar, pembedahan,dsbnya.



Sepanjang seminggu dalam wad 2 tahun lalu, anak mata saya sempat mengekori doktor2 pelatih yang kehulur ke hilir dalam wad membawa fail dan pergi dari  seorang ke seorang pesakit untuk 'tahu' lebih detail tentang jenis kecederaan, sakit atau situasi pasakit.




Walaupun sekejap seorang tetapi ia satu keperluan walaupun tak banyak yang perlu dibuat pada seseorang pesakit tetapi ia satu suntikkan moral untuk pesakit bila ada doktor yang 'melawat'..saya ketika itu entah pesakit yang ke berapa?



Ketika sibuk mencatat catitan wajib...sempat pula dimarahi oleh doktor pakar dihadapan pesakit-pesakit...semua demi kebaikkan agar kesilapan dan kelekaan tidak berlaku walau dalam situasi apapun, mental perlu kuat fizikal harus cergas...memang itu tugas mereka...kerjaya pilihan mereka....tetapi tidak ramai yang sanggup, kita perlukan lebih doktor untuk menampung keperluan manusia yang kian bertambah, bukan mudah nak 'menghasilkan' doktor dan  segelintir sahaja yang layak...mereka  manusia biasa yang berkerjaya luarbiasa.Walaupun bergaji tinggi,pengorbanan juga tinggi, komitmen juga perlu telus...amanah yang besar digalas setiap saat...fuh!

Telatah....


●Simpati juga ada pesakit yang ada kenangan pahit...saya tidak mengharapkan layanan v.i.p di wad, cukup sekadar memenuhi keperluan wajib dibantu ketika diri tiada daya upaya. Marilah kita berdoa agar kita dirawat ditempat yang betul
dan pada orang yang betul....

♥sempat juga lakar gambar sementara penantian appointment yg panjang nie...
:) thanks to Dr.Peter and Dr.Devamalar cause being one of those great doctors.








*lakaran kartun tercetus dari ragam /telatah manusia pada pertengahan 2014 di ruang menunggu htar selepas menjalani rawatan susulan.

1 ulasan:

teratak molek berkata...

Saya bukan doktor....