Ahad, 3 Januari 2016

Roti canai sejuk beku : 'yang segar'

Menjadi makanan  kegemaran  dan popular rakyat Malaysia:  'roti canai'.
Aku  pernah  menonton sebuah rancangan (tak ingat nama) di rangkaian TV3 berkaitan sebuah Restoran mamak di India. Rupa-rupanya di Malaysia  roti canai kita 'lebih India' daripada  masyarakat India yang original di India itu sendiri. Maksud aku, bila roti canai nie masuk ke negara kita ia diinovasi & diolah kepada pelbagai menu iaitu roti telur, roti tampal,roti salad dan sebagainya. Bab-bab makanan nie tak kiralah bangsa apa tetapi kalau 'dapat' kat masyarakat  Malaysia  memang meletop dengan 'silibus modified'nya!

Roti telur yang aku sejuk bekukan  telah  dipanaskan semula.

Aku niepun tak terkecuali menjadi peminat roti canai. Namun berbanding dengan  roti canai mamak yang agak popular, aku lebih gemar 'roti canai Melayu' kerana kebanyakkan  roti canai tersebut mempunyai strukturnya yang lebih ringan dan rangup. Aku tak berapa minat roti canai yang padat dan 'ala-ala' rasa cekodok tepung. Jika ada kes begini, 'ayat pertama' : keluar ketika oder : roti canai gareng-gareng satuppp!

roti  canai disejukbeku b.y (buy youself): pastikan roti canai  tersebut disimpan kemas dalam bekas yang tertutup.

Punyalah banyak kedai/restoran  roti canai kat Malaysia nie kann? sampai kita boleh pilih ikut selera masing-masing. Di pasaranpun dah wujud roti canai  sejuk beku. Pernah juga nak buat sendiri tapi bab mencanai tu agak 'mencabar' bagi aku.

Apabila  saudara-mara  bermalam di rumah, adakalanya  'encik suami' akan keluar dan 'take away' roti  canai disamping aku menyediakan  hidangan lain.

Untuk elakkan kelam kelibut ketika kehadiran tetamu juga kita boleh menggunapakai kaedah ini ketika membeli roti canai untuk hidangan beramai-ramai@stok sendiri terutamanya  jika roti canai kegemaran di warung/restoran tertentu yang kita anggap paling 'best dalam dunia' (mengikut spesifikasi tekak sendiri).

Telur rebus kari kentang.
Langkah  seterusnya  kenal pasti gerai yang buat roti canai best....
Beli roti canai 'banyak-banyak'(ikut keperluan) sejuk bekukan'. Kuah kari digalakkan d.i.y ya! Menariknya kalau dah dinyahbeku dan kita panaskan  semula, roti canai tersebut rasa agak 'fresh' dan enak. Sekurang-kurangnya ada sarapan segera di kala ketandusan idea. Idea ini tercetus ketika kehadiran  tetamu dan kami membeli banyak roti canai. Kebetulan pula ada yang  menyumbang  kuih-muih menyebabkan  separuh dari kuantiti roti canai yang dibeli berlebihan. Kebiasaannya roti canai nie jika berlebihan  pasti di'babaii' jer. Oleh kerana rasa agak sayang melakukan pembaziran tersebut akupun sejuk bekukan ia. Apa beza dengan sejuk beku kat pasaraya? Pastinya ia lebih 'segar' dan 'kompom'(comfirm) tarikh buatannya dan kita tahu siapa yang mencanainya. Yang bestnyer kita dapat membuat pilihan roti canai kerana sudah tahu rasa mengikut selera.

P.s : bila lapar tengah-tengah malam boleh 'mengeteh' di rumah sendiri!

Tiada ulasan: