Isnin, 28 Disember 2015

Masakkan kitar semula

#'Makeover' the leftovers'

Gempak jerr #bunyinyer... sayangnya dalam entri kali ini aku tak ambil gambar 'sebelum' hanya selepas. Saja nak kongsi masakkan dari lebihan masakkan. Rasanya ramai  wanita-wanita di luar sanapun dah semakin ekonomi dan inovatif bab makanan nie. Makanan semalam atau sebelumnya yang elok sebenarnya mampu tahan lama kalau disejukbekukan. Sayang kalau lauk lebih yang masih elok dibuang begitu saja.....tak dinafikan ada juga yang kurang selera dengan lauk yang 'dipanas'kan semula...jadi di sini aku nak kongsi masakkan 'kitar semula' untuk membangkitkan selera tu. Silap 'haribulan' 'geng' yang nak makanpun tak perasan yang itu lauk 'kitar semula'. Jangan  salah faham  bukan nak mengenakan...apa salahnya dengan lauk semalam...kelmarin...last month . ..oppss! Asalkan masih elok dan bersih. Yang you'allzz makan makanan sejuk beku kat pasaraya tu lagi lama tauuu...berbulan usianya. Emmm.

Inilah hasil makanan kitar semula aku hari ini:

Dari ayam goreng kunyit(semalam) yang biasa-biasa bertukar menjadi....


Ayam masak kicap 'special'. hanya panaskan sesudu minyak, tumis bawang,cili dan masukkan tomato beserta kicap. Tambahkan setengah keping asam gelogor. Apabila mendidih, tutup api dan taburkan daun sup. Siappp!!

Menu ke 2 :

Dari kari ayam kepada .....


...serunding ayam (kasar) : Basuh ayam dan nyahkan kuah kari,tak perlu basuh habis biar ada rasa kari. Carik isi ayam kasar+halus mengikut citarasa. Tos/perah isi ayam.Panaskan sesenduk minyak dan goreng  isi ayam sehingga kering. Gaul/kacau sehingga tahap gareng yang digemari. Tambah cili api atau serbuk cili untuk rasa pedas. Siap ! 

Hidangkan bak Restoran 5 bintang! Huhuhu... :)



Tiada ulasan: