Rabu, 17 Disember 2014

Bila mula rasa ''give up'' berblog

Lama tak menulis...beberapa kali terfikir nak lupuskan sahaja blog ini...bukan kerana trafik rendah@pun pengetahuan yang sikit perihal gadget maya a.k.a terkial-kial walaupun banyak bacaan yang dirujuk , akupun tak kisah perihal itu kerana tujuan awal pertama mula masih menjadi keutamaanku...tetapi kerana sentap apabila terjumpa beberapa gambar milikku (walaupun sekadar gambar bunga-bungaan namun gambar dan carian nama blog telah digunakan secara tak bertanggungjawab dalam sesetengah web yang tak beretika.Tetapi itulah laman maya...jaringan terlalu luas namun aku tidak teragak-agak untuk mengambil tindakkan melalui undang-undang dan tindakkan pertamaku adalah dengan menulis email kepada web tersebut untuk berhenti menggunakan apa jua sumber dari blogku yang tak berapa popularpun sebagai amaran awal. Aku juga rasa sedikit malu kerana mendapati terdapat satu komenku yang di 'remove' oleh blogger lain pada entri blog mereka, walaupun komen tersebut tidak 'merbahaya'. Aku sedikit terkilan bukan sebab marah tetapi kerana termalu sendiri... terasa diri ini syok sendiri@apa pula kata pembaca lain adakah aku 'berkata biadap'@tak semengah....tidak, aku sendiri tidak sukakan komen yang seantero dengannya maka tidak wajar juga untuk aku bersifat demikian. Aku anggap semua ini sebagai iktibar dan perlu menyuburkan semula sikap positif dalam diri, mungkin kerana komen tersebut tidak sesuai ataupun terjawab jawapan yang tak sama dengan soalan a.k.a timbul salah fahamku dengan topik yang mereka bincangkan walaupun sebenarnya aku sekadar singgah dan mengambil saranan blogger lain agar tidak hanya 'blog walking', aku minta maaf kerana kekurangan diri...rasanya mungkin aku terlalu 'lurus' bab tersebut dan 'kata-kata orang dulu-dulu' supaya jangan suka menyampuk ada juga kebenarannya sehingga kini. Aku anggap ia sebagai satu proses pembelajaran dan harap ada blogger-blogger lain dapat memberi teguran membina kepada diri yang hanya bermula dari zero ini...Disember hampir di penghujungnya...maka untuk menaikkan lagi rasa positif aku harus memperbaiki pelbagai kesilapan lalu, bila menoleh pada entri lama terasa keldil diri ini. Walaupun demikian, sempena Disember yang bakal berakhir juga, 'watermark' di gambar-gambarku tidak lagi menggunakan nama domolitosslm sebaliknya akan ku gunakan sebagai Teratak Molek.
Sementelaah itu...aku tak harus 'chicken out' sekarang...fuh!

Tiada ulasan: