Sabtu, 27 Disember 2014

Kucing betina: Lola, lulu & lala

3 ekor kucing betina yang telah menjadi sebahagian dari hidupku. Adakalanya rasa sedih kerana 'jantina' mereka mudah disisihkan dan ditinggalkan dijalanan...aku tekad tidak akan membuang mereka biarpun terpaksa meng'kasi' kan mereka. Memang banyak pendapat dan pandangan masyarakat tentang tindakkan ini, namun sebagai insan yang sangat sederhana pengetahuan agama, aku merujuk kepada fatwa kebangsaan yang telah dikeluarkan dan tidak mahu mempertikaikan apa-apa jua yang berkaitan dengannya kerana aku percaya ia adalah yang terbaik.
Untuk meng'kasi' haiwan, kita perlu memastikan suntikkan vaksin diambil terlebih dahulu mengikut jadual yang disarankan. Haiwan juga perlu sihat dan bebas penyakit. Kos kucing betina mahal sedikit berbanding kucing jantan...dan perhatian harus diberikan selepas pembedahan dijalankan agar proses penyembuhan sempurna.
Malang buat lulu yang tegar selsema masih tidak dapat ku vaksinkan setakat ini. Insya'Allah kalau ada rezeki lebih 'mama' akan dapatkan makanan tambahan 'tranfer factor' yang diwar-warkan sangat berkesan untuk meningkatkan  sistem imun haiwan mahupun manusia. Aku telah mencuba set percubaan (oder on9 dari fb wan norhasniza) sebelum ini dan ia menunjukkan hasil yang positif biarpun lulu tidak sembuh sepenuhnya.



Lebih setahun lola masih tidak dapat menerima kehadiran lulu&lala,namun ia bukan alasan untuk aku 'membuang @memilih diantara mereka. Mereka kami jaga berasingan...ilustrasi ini menyatukan mereka di dalam satu lukisan.

Tiada ulasan: