Rabu, 7 Oktober 2015

Masak ketam 2+1 (ketam tumis cili & ketam masak lemak cili api)


Menjadi seorang isteri ni bila masak adakalanya  lebih mengikut selera suami walaupun  keinginan tekak sendiri pada sesuatu  yang  lain. Tapi tidak mengapalah, kalau masak tapi sendiri jer yang makanpun tak patut juga yang penting selera suami tertambat. Isteri  memang banyak beralah dalam hal ini. Tetapi kali ini aku akan sediakan satu lauk 2 masakkan memandangkan sejak hamil ni aku tak boleh nak telan masakkan santan. Dalam peti ais ada ketam, en.suami pula hanya minat kalau ketam dibuat masak lemak. Tengok macam remeh nak buat 2 masakkan...tapi bahan yang bakal digunakan lebih kurang sama jerrr....jadi penyediaan  ini tidaklah remeh.


Masakkan  1 : ketam tumis cili

Bahan-bahan :

ekor ketam setiap 1 dibelah 2
1 sudu tepung jagung&tepung gamdum
1 sudu serbuk cili (kasar)

(Semua bahan digaul rata)




Bahan tumisan:-

Seulas bawang besar
2 batang  serai  diketuk
2 ulas bawang putih diketuk
2-3 biji cili bangi diketuk
2 hiris kunyit hidup diketuk lumat



tumis hingga naik bau

masukkan  ketam dan gaul hingga gareng, perisakan dengan  garam  secukup  rasa .  Oppppss! Kebetulan ternampak ada saki baki udang basah dan beberapa  batang kacang panjang  dalam  peti ais...basuh, kerat-kerat dan campak jer bersama  ketam tadi...membazir kalau 'seciput' udang   dan sayur yang berbaki tidak dimanfaatkan!


siap sudah....

Masakkan  ke 2 : ketam masak lemak cili api.

*tak perlu cuci kuali... guna jer kuali yang sama...aroma saki baki tumisan ketam tadi akan menjadikan masakkan  seterusnya bertambah enak.

Bahan-bahan  :

2-3 ekor ketam dibersihkan  dan  dibelah 2
1 cawan santan
1 helai  daun kunyit  dimayang@ramas jer
1 helai daun cekur diramas jer...
1 cm kunyit hidup  ditumbuk halus
10 biji cili api
3 batang  serai diketuk
1 cm halia diketuk
Garam secukup rasa.





Cara-cara: lebok/semua bahan-bahan  tu di masukkan jer dalam kuali tadi dengan api perlahan  @ sederharna, gaul hingga mendidih. Siap!

Tiada ulasan: