Isnin, 19 Ogos 2013

Bermusafir....




Banyak jiwa yang 'minta' dipenuhi sepanjang syawal ini. Tambahan pula kini aku telah memiliki 2 keluarga, mana yang terdaya dek meterial, masa dan tenaga akan cuba dilayani dengan niat untuk mengeratkan tali siratulrahim.



    Terpaksa berjauhan seketika dengan Lola & cat famili bersama dengan 'penjaga tidak rasminya'. Macam tahu-tahu jer nak pergi jauh, manja Lola agak luarbiasa setiap kali aku mahu  meninggalkannya untuk tempoh beberapa hari. Setiap kali terpaksa meninggalkan Lola, terpalit rasa sedih dan risau. Lola sudah menjadi sebahagian dari keluargaku. Hanya doa yang mampu kuselitkan agar Yang Maha Esa terus  mengizinkan Aku meminjam Lola dariNya.

Ustaz Don (sumber gambar fb)


    Kelmarin sempat menonton Uztaz Don berkaitan bermusafir di hari raya. Walaupun apa yang dikatakan beliau pernah kudengar & amal, namun ada banyak lagi perkara di bawah tajuk yang sama belum kufahami dan kuketahui, dan rancangan sebegini memang banyak membantu. Terpegun dan kagum dengan kesungguhan Uztaz Don menyampaikan ilmu agar insan yg 'lambat tangkap' macam aku ni dapat faham. Kalau ada cikgu matematik macam nie masa aku sekolah menengah dulu tak adalah aku 'F' ! Har har har...(maaf yek cikgu-cikgu).









Apapun sebelum bermusafir layan gak Nujum Pak Belalang. Lagenda kisah lucu lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramli, Hashimah Yon dan Bat Latiff.
ini mengingatkan pada hari aku terserempak dengan kehadiran belalang singgah di cermin keretaku berlatarbelakangkan bendera yang tergantung di anjung  teratak Molek.

Malaysia tanahairku

Selangor Darul Ehsan, tempatku dibesarkan...

Serangga belalang nie kerap juga kutemui di sekitar teratak molek walaupun ia  sering makan dedaunan pokok bungaku, ia  masih ditahap terkawal mungkin kehadiran burung  dan katak yang kerap menjadikan ia sebagai punca rezeki sang burung juga malah si kucingpun rajin menangkapnya sebagai 'latihan berburu' & snek.






muda belia...


Penyamaran merupakan sebahagian sifat belalang untuk melindungi diri mahupun berburu...hampir tertipu aku!





Antara 'snap kegemaranku...!

rezeki 'bunga pukul sepuluh...'





Sekitar teratak Molek sahaja sejak beberapa bulan ini aku dapat menyaksikan pelbagai variasi belalang dari pelbagai peringkat umur. Memang menarik untuk ditemui secara 'LIVE' dan seperti biasa saya akan update dan tambah gambar baru tentang kelakuan atau 'posing' belalang di sini juga sekiranya bertemu lagi.




Pertemuan semasa :



22.12.2013

                                     














Info berkaitan: mentadak mentadu & cengkerik juga adalah sebahagian dari keluarga belalang; sumber internet.


Tiada ulasan: