Sabtu, 27 Februari 2016

Ketip kuku bayi

Sebelum kelahiran bayi, seperti kebiasaan ibu bapa yang lain aku akan  membuat pelbagai persediaan terutamanya
berkaitan  hal  pengurusan  bayi. Antara cabaran  utama bagiku dalam meguruskan bayi adalah memotong /mengetip kuku bayi. Aku sempat membeli ketip kuku bayi yang kudapati paling murahpun dalam RM10. Sebelum itu aku turut bertanyakan pengalaman  beberapa  sahabatku. Ada di antara  mereka  yang  menyarankan  agar  menggunakan pengetip kuku biasa sahaja kerana ia lebih mudah. Ada juga yang sarankan guna 'gigi' sendiri....pendek kata ada macam-macam  saranan.

Apapun  bila dah 'berbayi' dan menguruskan  bayi  sendiri baru aku sedar mana satu kaedah yang sesuai bergantung pada situasi dan kebolehan   kita. Pembelian ketip kuku bayi nampaknya  tidak  banyak  membantu  malah agak sukar pula untuk digunakan. Akhirnya  aku menggunakan   kepit kuku 'serong' kegemaranku.

Apabila  menggunakan  kepit kuku jenis pisau serong, penglihatan  akan lebih mudah.

Kuku  bayi agak cepat panjang. 2 kali seminggu juga aku perlu 'maintain'kan. Jangan  potong terlalu  pendek pulak, kesian  bayi kepedihan. Ketika mengetip kuku bayi kita juga jangan 'over confident ' bimbang terpotong jari-jemari  bayi yang comel tu. Sentiasalah berhati-hati  dan rehat sebentar jika rasa letih dek kerana mengawal kedudukkan  badan sendiri. Aktiviti  ni paling sesuai dilakukan  ketika bayi lena tidur.

Jika  tidak  yakin  dengan  pengetip kuku boleh juga gunting kuku bayi dengan gunting jenis nie.


Tiada ulasan: