Rabu, 4 November 2015

Cekodok? Cucur@jemput-jemput? (Udang)

Ada yang panggil jemput-jemput,ada yang panggil cucur....waktu kecil apa saja yang berkaitan 'makanan'  bermotif tepung yang dibancuh dengan air@gumpalan nie aku gelar cekodok...cekodok pisang,cekodok udang,cekodok manis...cekodok kelapa...cekodok bilis...apapun panggilannya terpulanglah kepada asal-usul kita. Jangan gaduh-gaduh yek asalkan tak lari 'tema' kannnn...




Sekarang cekodokpun ada yang segera dan dipasarkan atas nama cucur. Hidangan yang dulu-dulu dah tentu 'segera' kini disegerakan lagi. Tinggal bancuh dan goreng.

Kat sini aku nak kongsi cekodok udang versi ku. Kekadang nak rasa juga perasaan yang resepi bergoreng nie ada tema kesihatan. Hero yang aku gunakan adalah udang (namapun cekodok udang) tetapi kalau nak tukar heronya kepada ikan bilispun boleh.

Ok bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum,udang basah dibuang kulit (kuantiti dalam 20 ekor-lagi banyak lagi sedap), 2-3 batang daun sup dicincang, 2 biji bawang kecil, 1 biji cili besar dan sedikit lobak merah dipotong dadu kecil & halus.

Selain itu... tumbuk dan goreng udang kering (segenggam*basuh dan rendam seminit dua sebelum itu)  berasingan :


goreng dalam tapis besi supaya udang kering senang diangkat dan terkumpul.


Kemudian 'lebok' semua bahan-bahan di atas dalam satu adunan dan bancuh dengan air mengikut sukatan yang kita suka...saya buat bancuhan ala-ala lempeng tetapi likat sikit.




Bolehlah goreng....


Siap untuk hidangan... :)

Perisakan dengan garam halus. *Saya akan tabur garam berselerak dari atas dan meratakan ia dengan melambung-lambungkan cekodok selepas diangkat dari kuali menggunakan penapis.*enak juga dihidangkan  bersama sos.





Tiada ulasan: