Ahad, 30 Mac 2014

Random Rainbow : The Bitter Truth


Sayu perasaan bercampur baur tatkala insan lain sedang menghadapi dugaan hidup,  setiap dari kita diduga dan padaNya tempat kita pohon agar  jalan-jalan terbuka luas dalam menemui kebahagian hakiki buat kita semua...

Hulurkan seikhlas bantuan dan doa untuk si kecil ini walau secebis cuma...semoga segala urusan dipermudahkan....

#prayforNurEvaUmairah

'Do visit' :Random Rainbow : The Bitter Truth




Nyamuk mula menyedut darahku yang hangat malam ini. Tingkap nako luas dibuka dengan harapan angin dingin memenuhi ruang tamu. Kepala sebenarnya terasa letih dan kurang bertenaga. Nampaknya aku masih terkesan dengan kehilangan MH370. Berat mata memandang berat lagi badan yang menanggung...'badan yang menanti...badan yang mencari, badan yang menghadapi....' begitulah setiap dari kita yang diduga dengan pelbagai situasi, tetapi Dia Maha Adil kerana Dia menduga perkara yang terdaya oleh kita dan....usah putus harap pada Nya!

Sebenarnya setiap hari pelbagai perkara berlaku di sekeliling kita. Kalau semua perkara ini terlihat pasti tak sempat nak buat selangkahpun pergerakkan. Semua yang berlaku ada hikmah tersendiri dan kita perlu menghadapinya dengan fikiran yang luas dari pelbagai perspektif yang berbeza dengan tidak disempitkan oleh sesuatu yang kita 'mahu percaya ataupun suka untuk percaya'.

Semoga kita semua sentiasa dalam perlindungan Nya. Semoga MH370 terungkai, semoga ibu&ayah Eva tabah, semoga setiap dari kita diberi kekuatan dan keberkatan hidup!






Malam nie Saya nak kongsi 'adunan kerabu mangga', jom cuba!

Sebiji mangga muda yang dipotong halus memanjang@sagat.
3 biji cili api dipotong halus
2 biji bawang kecil dimayang
3 sudu Udang kering yang telah ditumis dan ditumbuk kasar
Perahan Sebiji limau kasturi@limau nipis
Segenggam kacang tanah ditumbuk kasar
Gula pasir dan garam secukup rasa
*cara-cara:semua bahan digaulkan rata.



Tips: kebanyakkan mangga sesuai dibuat kerabu tetapi ada juga yang kurang sesuai atas faktor jenis yang keras dan kelat ketika muda sebagai contoh pelam air/pelam sabut (ketika masak agak manis tetapi mempunyai struktur isi yang berair dan 'bersabut', ketika muda pula agak keras dan kelat)




*boleh juga disertakan dengan lobak merah ataupun betik muda.








Tiada ulasan: