Selasa, 26 Februari 2013

Resepi ringkas : spagetti tekak kita...featuring gallery 4

Spagetti pilihan dimasukkan pada air yang mendidih dan kacau sekali-sekala sehingga empuk (bergantung ketebalanya). Campurkan sedikit minyak zaiton dalam air didihan.

Bahan kuah:
♥setengah sudu kecil Italian seasoning(campuran kering oregano,
Rosemarry,parsley dsb)/mix herbs.
1 ketul isi dada ayam dicincang atau potong dadu, 1 biji bawang besar(bawang holland)potong kecil2@dadu, sebiji lobak merah disagat halus memanjang, serbuk cili secukup rasa(jika mahu pedas)
Setengah biji capsicum@cili besar biasa(pun boleh) dipotong dadu.

♡ 2-3 biji tomato potong dadu, sos pasta 1-2  senduk, sos cili (saya guna jenama linggam) 1/2 senduk.Garam secukup rasa.
Minyak zaitun
Air secukup rasa

Spagetti yg telah empuk ditos dan digaul bersama minyak zaitun agar tidak melekat dan mudah lerai, perisakan dengan 'mix herbs'.

Salah satu jenama mix herbs (italian herbs)


Bahan ♥ ditumis dengan minyak zaitun kemudian masukkan bahan ♡, tambahkan air dan masak sehingga kuah menjadi pekat dan merah gelap untuk rasa yang lebih sedap. Lagi lama masak lagi sedap. Gula ditambahkan secukup rasa bagi mengurangkan kemasaman pes tomato.

Jenama ini Boleh didapati di tesco



Lain-lain tips berkaitan: seeloknya kulit tomato dibuang terlebih dahulu, boleh dikupas atau rebus tomato sebelum memotongnya. Setelah rebus tomato, biarkan sejuk bagi memudahkan proses menyingkirkan kulit tomato.

Sekali-sekala sebagai hobi saya akan buka pesanan untuk rakan pejabat, walaupun pada skala yang kecil...boleh juga menambah pendapatan sampingan. 








Lepas makan kita tengok geleri (4)
Lukisanku bertemakan flora....









inspirasi rerama









Versi batik-ku






Inspirasi Pahlawan Lahad Datu











www.redbubble.com (available in card)
By domolitos













Tiada ulasan: