Selasa, 16 Mei 2017

deko mainan kanak-kanak elak jemu...

Anak berusia setahun setengah memang agak aktif. Kita sebagai ibu bapa yang penyayang mula teruja membelikan pelbagai jenis mainan untuk perkembangan si kecil...dunia kanak-kanak adalah bermain...dan memberi pendidikan awal melalui permainan akan mengembirakan si anak. Namun begitu lambakkan mainan adakalanya membawa kepada pembaziran. Tempat penyimpanan yang terhad menjadikan ruang kediaman berserabut. Mainan yang bersepah mungkin menyebabkan kemalangan dalam rumah jika tidak disimpan dengan baik . Faktor ekonomi dan kemampuan ibu bapa juga adakalanya menghadkan keinginan si kecil menyebabkan si kecil mulai jemu dengan permainan yang sedia ada.

#Saya ingin berkongsi idea untuk menjadikan mainan sedia ada menjadi seronok setiap hari...

1. Simpan mainan di tempat yang 'tidak diketahui si kecil'...




2. buat kejutan selang beberapa hari untuk si kecil dengan deko permainan yang sedia ada mengikut tema. (biasanya saya buat deko nie waktu si kecil tengah tidur).



tema 'lego'




tema 'hidangan'

Perlu diingat tujuan deko adalah untuk menarik minat dan memberi suasana segar dalam aktiviti anak. Jika si anak mula bermain jangan tertekan pula dengan deko yang 'mula' ranap. Jadikan suasana ceria dan semangat untuk kita keluarkan deko baru esok hari. Pada masa yang sama, otak kitapun jadi bertambah kreatif.



melihat aksi si anak yang seronok buat hati kitapun seronok. Walaupun si kecil masih belum pandai menutur kata namun riaksi si kecil berbicara untuknya... :)











hanya keluarkan mainan tertentu dalam satu-satu masa...








inilah riaksi comel si anak setiap kali melihat 'deko' kejutan... :)




1 Nov 2017, masih tak putus asa mendekorasi biar adakalanya 'ke-laut' juga.....
LEBIH MENGENALI ANAK:

seminggu lagi genap 2 tahun usia anakku, terserlah kecenderungannya terhadap  mainan-mainan automotif yang comel biarpun selama ini banyak juga aku bereksperimen dan memberi galakkan lain seperti mainan masak-masak dan anak-anak patung. Lepas nie dah tahu nak beli apa untuk mainan si kecil...

masih tidak berputus asa mendeko mainan di awal pagi... waktu nie aku bangun seawal 4 pagi, waktu niepun nak tengok rumah terurus😅.
walaupun kurang bermain anak patung, si penguin nie menjadi kegemarannya, mungkin sebab terkesan dengan movie Happyfeet.
biasalah...macam biasa rutin harian...lagi teruk daripada niepun ada,jangan kecewa sangat dengan aksi sepah menyepah nie...yang penting kita sebagai ibu sedaya upaya mencipta ruang serta persekitaran yang bersih. Biar sepah bersih,jangan sepah kotor!

Deko 22.06.2018







posted from Bloggeroid

Tiada ulasan: