Ahad, 21 Ogos 2016

Tanda Kucing Sayangkan Anda...

Dulu aku rasa bengang bila miau bawa balik 'buah tangan' seperti ular dan sebagainya. Jika awal pagi si lola keluar kadang-kala   ada tikus mati depan pintu. Itu sebab bila aku keluarkan  si miau aku akan pastikan pintu tertutup dan tingkap tidak dibuka luas bagi mengelakkan si miau bawa haiwan atau binatang berbisa ke dalam rumah.

Tapi kini aku lebih menghargai miau bila terbaca sebuah buku bertajuk '500 questions  about cat'... antara sebab miau bawa balik binatang asing tersebut kepada kita adalah kerana mahu berkongsi rezeki sebagaimana kita berkongsi rezeki dengan mereka sepanjang mereka tinggal dengan kita(beri makan setiap hari sehingga mereka kenyang). Itu adalah sebahagian dari cara miau menunjukkan  kasih sayangnya pada kita.. .apapun Allah  Maha mengetahui...walaupun kita tak perlukan 'makanan' tersebut...aku akan buang binatang asing tu dibelakang 'pengetahuan' si miau sebagai tanda menghargainya(taknak miau kecil hati kuikui)....cuma kalau miau bawa balik burung aku akan menasihati agar tidak memburu haiwan comel itu lagi. Faham atau tidak itu belakang kira! Huhuhu
Perasan tak setelah si miau bawa balik buah tangan mereka 'kelihatan' bangga sambil menjilat-jilat kaki mereka dihadapan tuannya.

Tiada ulasan: